De gemeente ondersteunt handel en horeca op maat van een woongemeente.

-de versleten parking Molenweideplein om te bouwen tot een moderne parking gecombineerd met een hedendaagse groeninrichting en parkfunctie.

-een handelscentrum uit te bouwen in (echte!) samenspraak met handelaren en lokale bewoners op maat van een buitengemeente/woongemeente.

-de extra centrumversterkende bijdrage voor handelaren in Lanaken-Centrum af te schaffen.

-de handelaren uit alle kerkdorpen jaarlijks te promoten via een jaarlijks uit te geven handelsgids.

-ruime vergunningsmogelijkheden te voorzien voor horeca-terrasuitbouw.

Florerende handelszaken vormen de beste garantie dat u gezellig kunt winkelen bij een divers winkelaanbod.  U heeft het gemerkt: Uit grootsteden gekopieerde funshopmodellen zijn niet op maat van Lanaken geschreven en hebben gefaald. Door inspraak van handelaren en bewoners te respecteren had het debacle met het verkeerscirculatieplan voorkomen kunnen worden. Dit had bovendien heel wat onnodige geldverspilling vermeden. Eerst nadenken, dan pas doen!

Onze lokale winkels worden voornamelijk bezocht door enerzijds hardwerkende mensen die snel gerichte boodschappen willen doen, en anderzijds naar de centra verhuisde senioren die op wandelafstand in hun levensonderhoud willen voorzien.

Het winkelaanbod dient hierop afgestemd. Horeca functioneert als smaakmaker en bepaalt uitstraling en gezelligheid.

Gratis kortbij parkeren is een onmisbare troef.

Aanvullende programmapunten:

-naast de door ons gevraagde en verkregen starterspremie ook een e-commercepremie te voorzien om handelaren zoveel mogelijk tot webshopexploitatie aan te zetten. De combinatie klassieke winkel aangevuld met webshop blijkt momenteel de meest succesvolle formule.